17 kwietnia 2016

PANDEMIA - NA KRAWĘDZI



W poprzednim poście przedstawiłam podstawkę gry Pandemia, natomiast teraz chcę zaprezentować nowe możliwości i wyzwania zamieszczone w dodatku, zatytułowanym „Na krawędzi”, które wzbogacą wersję podstawową.
Aby w pełni zrozumieć nowe opcje gry, odsyłam do zapoznania się z podstawowymi zasadami, które opisałam tutaj:


W grę wzbogaconą o dodatek można grać już od 2 – 5 graczy, a przeciętna rozgrywka, w zależności od tego, które z nowych wyzwań  wybierzemy, trwać będzie co najmniej 45 minut.

Opis wydawcy:

„3 wyzwania w jednym pudełku. Ratowanie ludzkości nie robi już na was wrażenia? Przyprawcie swoją Pandemię o nowe postaci i zdarzenia. Niech dołączy piąty gracz, spróbujcie gry na poziomie Legendarnym albo postawcie przed sobą kolejne wyzwania:
Co będzie, jeśli jedna z chorób będzie szczególnie złośliwa? Lub jeśli nowa, piąta choroba będzie siać spustoszenie? Lub o zgrozo, jeśli ta piąta choroba będzie rozsiewana przez tajemniczego Bioterrorystę?
Czy twój zespół potrafi współdziałać walcząc z pandemią w świecie stojącym na krawędzi katastrofy?”

Co znajduje się w pudełku?

Wysokość pudełka: 30,5 cm

Szerokość pudełka: 22 cm
Głębokość pudełka: 4,5 cm

- Instrukcja opisująca 3 nowe wyzwania, z którymi zmierzymy się w trakcie trwania pandemii.


- 7 nowych postaci i pionki w ich kolorach

- 8 nowych kart zdarzeń

- 8 kart epidemii Złośliwego szczepu

- 1 fioletowy znacznik choroby i 12 fioletowych znaczników choroby

- 1 karta i 1 naklejka wskaźnika uleczalności

- 1 karta pomocnicza

- 1 karta epidemii

- 1 notes Bioterrorysty

- 2 karty mutacji


- 3 karty zdarzeń mutacji

- 5 szalek Petriego oraz naklejki w kolorach chorób, które będziemy mogli na szalki nakleić. Szalki bardzo mi się spodobały. Od tego momentu znaczniki choroby będą przechowywane w przezroczystych pojemniczkach, zamiast w woreczkach. Na każdy z pojemników, możemy nakleić  przypisaną mu naklejkę, co sobie akurat podarowałam, ponieważ nie chcę, aby naklejka zasłaniała zawartość pudełka.



- 4 puste karty na własne pomysły postaci i zdarzeń. Tego typu karty są dobrą opcją dla osób kreatywnych, których pomysłowość może wzbogacić grę. Można powiedzieć, że stajemy się współtwórcami gry, wymyślając własną kartę postaci czy też zdarzeń.

Gdy przygotujemy już planszę oraz wszystkie znaczniki i karty, zgodnie z obowiązującymi regułami gry podstawowej wersji, możemy zacząć rozgrywkę.
Podczas przygotowywania gry (co zostało dokładnie opisane w prezentowanej wcześniej podstawowej wersji) należy jednak wziąć pod uwagę dodatkowe reguły, które dotyczyć będą poszczególnych, wybranych przez nas scenariuszy.

Grając w „Na krawędzi”, można połączyć ze sobą zawarte w tym dodatku scenariusze, np. wyzwanie Bioterrorysty z wyzwaniem Złośliwego Szczepu, ale UWAGA, nie można łączyć scenariusza Bioterroryty i wyzwania Mutacji.
Gdy ktoś gra po raz pierwszy w przedstawiany dodatek, warto najpierw zagrać osobno w poszczególne scenariusze, żeby je lepiej poznać.

W dodatku „Na krawędzi”, mamy do wyboru 3 następujące wyzwania:

Wyzwanie 1: ZŁOŚLIWY SZCZEP

W zależności od wybranego stopnia trudności, wybieramy 4-7 czerwonych kart epidemii Złośliwego Szczepu. Przygotowując naszą talię, należy karty Złośliwego szczepu odpowiednio rozmieścić, układając je z pozostałymi kartami zdarzeń / miast w 4 równe stosy. Dzięki temu rozgrywka będzie przebiegać w zrównoważony sposób.


Gra odbywa się w ten sam sposób co w wersji podstawowej, aż do momentu wylosowania przez jednego z graczy pierwszej karty epidemii Złośliwego Szczepu.
Gdy tak się stanie, należy ustalić, która z 4 chorób będzie Złośliwym Szczepem. A będzie to choroba, która po fazie zarażania będzie miała największą ilość znaczników na planszy. Np. po podliczeniu wszystkich znaczników okazało się, że choroby czarnej jest na planszy 8 znaczników, żółtej 6, niebieskiej 7 a czerwonej aż 12. A więc w tym przypadku naszym Złośliwym Szczepem od tej pory będzie czerwona choroba. 
Może się zdarzyć, że dwie choroby będą miały taką samą ilość znaczników na planszy. Np. choroba żółta 9 i czarna 9. Wtedy gracze mogą zdecydować, która z nich stanie się Złośliwym Szczepem.


Karta epidemii Złośliwego Szczepu działa tak samo jak zwykła epidemia (podstawowa zielona karta), ale oprócz tego ma dodatkowe efekty.
Najpierw wykonujemy wszystkie czynności dotyczące epidemii, a następnie rozpatrujemy efekty Złośliwego Szczepu.
Każda z 8 kart Złośliwego Szczepu ma inny efekt. Niektóre efekty kart są natychmiastowe, a inne będą nam dokuczały do końca rozgrywki. Tego typu karty posiadają symbol nieskończoności, który nam to zasugeruje. Nie odkładamy ich, tylko kładziemy w widocznym miejscu, żeby pamiętać o towarzyszących im efektach. Takim przykładem może być karta „Złożona struktura molekularna”, z symbolem nieskończoności, która mówi nam, że jeśli choroba Złośliwego Szczepu nie jest uleczalna, do wynalezienia lekarstwa na nią potrzebujemy o jedną kartę miasta Złośliwego Szczepu więcej.

Krótko mówiąc, rozpatrujemy wylosowaną kartę Złośliwego Szczepu zgodnie z opisem znajdującym się na tej karcie.

Wyzwanie 2: MUTACJA

Wyzwanie Mutacji polega po prostu na dołączeniu do gry nowej, piątej choroby, charakteryzującej się kolorem fioletowym i posiadającej 12 znaczników w swoim kolorze.

Przygotowujemy 12 fioletowych znaczników, fioletową buteleczkę lekarstwa i kartę z wizerunkiem choroby, którą należy położyć na planszy tuż obok pozostałych 4 chorób.
Oprócz tego kładziemy 2 karty mutacji na polu odrzuconych kart infekcji, ponieważ nie należy ich mieszać z kartami. 


Następnie wkładamy 3 karty zdarzeń mutacji pomiędzy karty miast / zdarzeń.



Mutacja może się pojawić na planszy na 3 następujące sposoby:

a) Gdy wylosujemy kartę Mutacji, musimy pociągnąć kartę ze spodu stosu kart infekcji i umieścić w tym mieście 1 fioletowy znacznik.

b) Karta zdarzeń Mutacji może wymusić na nas umieszczenie znaczników fioletowej choroby.

c) Gdy podczas fazy infekcji wylosujemy kartę miasta, w którym znajduje się już fioletowy znacznik, musimy wtedy położyć w tym mieście zarówno znacznik fioletowej choroby jak i znacznik w kolorze wylosowanego miasta. Np. niebieski + fioletowy. 


Aby pozbyć się mutacji, należy postępować tak samo jak w przypadku pozostałych chorób. Czyli należy wynaleźć lekarstwo na fioletową chorobę, odrzucając 5 kart dowolnych miast, jednak chociaż jedna z nich musi być w kolorze miasta, w którym znajduje się co najmniej 1 fioletowy znacznik. Na poniżej fotografii jest to miasto Sao Paulo:



Przegrana w wyzwaniu Mutacji następuje wtedy, gdy zabraknie nam fioletowych znaczników, lub jeśli nie uleczymy 5 chorób, przy czym wystarczy również uleczyć podstawowe 4 choroby i usunąć z planszy wszystkie fioletowe znaczniki choroby, aby również wygrać.



Wyzwanie 3: BIOTERRORYSTA

W tym scenariuszu gra kooperacyjna zamienia się w grę opartą na rywalizacji, w której jeden z graczy wciela się w rolę Bioterrorysty.
Tylko w tym scenariuszu wykorzystywana jest karta postaci Bioterrorysty i jego czarny pionek oraz notes, z którego korzysta Bioterrorysta.


Bioterrorysta nigdy nie rozpoczyna rozgrywki. Jego tura następuje w momencie ukończenia wszystkich tur pozostałych graczy. Bioterrorysta podsłuchuje i obserwuje poczynania innych zawodników oraz zapisuje wszystkie swoje ruchy i akcje w notesie, ponieważ jego działalność jest tajna.

Maksymalnie może on wykonać 2 akcje np dociągnięcie karty oraz 1 akcję jazda / rejs np lotem czarterowym, wyrzucając posiadaną kartę infekcji i przemieszczając się do wybranego miasta.
Np. odrzuca kartę "Essen", przebywając w mieście Essen, aby przenieść się gdzieś indziej.



Jeśli pionek Bioterrorysty znajduje się na planszy na tym samym polu co inny gracz, może zostać pojmany w ramach akcji drugiego zawodnika. W takim przypadku Bioterrorysta odkłada wszystkie swoje karty na stos kart odrzuconych, a jego pionek ląduje na karcie postaci gracza, który go pojmał. 

Pojmany Bioterrorysta może tylko dociągnąć kartę lub spróbować uciec. Aby uciec odrzuca kartę infekcji i przenosi się do wskazanego na niej miasta. Wtedy zabiera z powrotem swój pionek.



Bioterrorysta infekuje miasta w podobny sposób co pozostali gracze, podczas fazy infekcji. Różnica polega jednak na tym, że skupia się on na fioletowej chorobie. Gdy podczas infekowania Bioterrorysta wyciągnie kartę miasta, w którym znajduje się już co najmniej jeden fioletowy znacznik, umieszcza dwa znaczniki: fioletowy oraz znacznik w kolorze miasta. 

Gdy Bioterrorysta zaraża na odległość, wtedy może postawić tylko 1 fioletowy znacznik w mieście.
Bioterrorysta wygrywa, gdy pozostali uczestnicy gry przegrają, a na planszy będzie znajdował się co najmniej 1 fioletowy znacznik, dlatego tak ważne jest, żeby Bioterrorysta uważał, żeby fioletowa choroba nie została tak łatwo i szybko uleczona, a zwłaszcza  żeby nie została wyeliminowana.
Mówiąc w szerokim skrócie, Bioterrorysta ma uprzykrzać i utrudniać grę pozostałym zawodnikom, aby sam mógł wygrać.
Dokładniej zasady gry zostały oczywiście opisane w załączonej instrukcji. Zasady poszczególnych wyzwań, zwłaszcza te bardziej skomplikowane dotyczące Bioterrorysty, zostały w wystarczający sposób przedstawione w dołączonej do gry instrukcji.

Każdą rozgrywkę wybranego scenariusza należy dokładnie przygotować, nie tylko zgodnie z obowiązującymi zasadami w podstawce, ale również zgodnie z regułami poszczególnego wyzwania. Będziemy tutaj brać pod uwagę dostępne nowe karty, znaczniki, czy też w przypadku Bioterrorysty, korzystać będziemy z notesu.

W rozgrywanych scenariuszach pomagać nam będzie 8 kart nowych zdarzeń.


Pamiętajmy, że ilość kart zdarzeń ma znaczenie, ponieważ jedną z zasad przegranej gry, jest brak kart zdarzeń. Dlatego nie możemy mieć do dyspozycji takiej samej ilości kart rozgrywając dodatkowy scenariusz, jak w przypadku wersji podstawowej.

Grę wygrywamy zawsze, gdy zdołamy wynaleźć lekarstwo na wszystkie 4 choroby. W zależności od wybranego scenariusza, nasza wygrana będzie również zależeć od tego, czy spełniliśmy wszystkie jej warunki. Np. gdy gramy w wyzwanie Mutacji, warunkiem koniecznym jest wyleczenie jeszcze choroby fioletowej lub uleczenie 4 podstawowych chorób i usunięcie wszystkich znaczników fioletowego wirusa na naszej planszy świata.
Zasady i możliwości wygranej zostały dokładniej opisane wcześniej w zasadach gry.

- Tak samo jak w przypadku wersji podstawowej, grę przegrywamy, gdy skończą nam się znaczniki chorób w danym kolorze. W przypadku nowych scenariuszy bierzemy pod uwagę również 12 fioletowych znaczników. Jest ich o połowę mniej niż pozostałych, więc należy uważać, żeby fioletowych znaczników nie zabrakło.

- Nie wygrywamy także, gdy znacznik rozprzestrzeniania się chorób zostanie przesunięty na sam koniec toru, osiągając 8 pozycję oznaczoną symbolem czaszki.

- Przegrywamy również gdy ukończą nam się wszystkie karty miast (w tym zdarzeń), które losujemy. Dlatego w nowych scenariuszach dodajemy nowe karty zdarzeń, żeby kart, które dociągamy było fizycznie więcej. Dzięki temu rośnie nasza szansa na wygraną w utrudnionych warunkach.

- W zależności od wybranego wyzwania, możemy przegrać również zgodnie z zasadami, które rządzą w poszczególnym scenariuszu dotyczącym Złośliwego Szczepu, Mutacji, czy też Bioterrorysty.



Tak jak pisałam już w podsumowaniu podstawowej wersji „Pandemii”, powtórzę się pisząc, że w grę gra się z przyjemnością. Zasady nie są skomplikowane, mechanika również nie sprawia problemów i mimo występujących powtórzeń gra nie jest nudna.
Dostępne nowe wyzwania wzbogacą nam rozgrywkę i tylko przypieczętują moje twierdzenie, że również gry mniej skomplikowane potrafią być bardzo fajne.
Pochwalić chcę również pomysł z dodaniem szalek Petriego, które pomogą nam zachować porządek ze znacznikami w pudełku, a odpowiednia wypraska zgrabnie nam je w pudełku umiejscawia. Możemy również skorzystać z załączonych naklejek.


Jeśli miałabym się czegoś szczególnie przyczepić, to byłoby to wyzwanie Bioterrorysty. Mechanika i pomysł sam w sobie jest ciekawy i wnosi coś nowego do podstawowych zasad poruszania i zachowywania się w grze Pandemia. Jednakże nie jest to scenariusz, w który można byłoby swobodnie zagrać w dwóch graczy. W moim przypadku jest to pewna niewygoda, ponieważ najczęściej gram w parze. Scenariusz Bioterrorysty przyjmuje się dobrze dopiero w przypadku 3 lub 4 graczy. Nawet twórcy podkreślili, że nie rekomendują owego wyzwania dla 2 czy też 5 graczy. Tak więc gra w Bioterrorystę nie zawsze będzie możliwa, ponieważ będzie zależała od ilości graczy.
Dodatek „Na krawędzi” jak to zazwyczaj bywa, na pewno urozmaici i rozszerzy naszą rozgrywkę. Polecany jest szczególnie dla tych osób, którym podstawowa wersja gry się spodobała, ale chcieliby czegoś więcej. Nowe choroby, wyzwania i karty zaspokoją tę potrzebę.
Przy okazji dodam, że w polskiej wersji językowej wyszedł jeszcze drugi dodatek do Pandemii: Pandemia laboratorium


Autorzy gry: Matt Leacock i Tom Lehmann
Grafika: Chris Quilliams
Opracowanie: Zespół Z-Man Games
Tłumaczenie: Przemysław Korzeniewski









Brak komentarzy:

Prześlij komentarz