26 listopada 2016

MULTIUNIVERSUM


Multiuniversum to szybka gra karciana, w której będziemy musieli zamykać portale do różnych dziwnych światów, za pomocą odpowiednich narzędzi. Uruchamianie kolorowych transformatorów pomoże nam osiągnąć cel. Zdobytą wiedzę punktujemy we własnym laboratorium.

Opis wydawcy:

"Nastał dzień, w którym zmienisz oblicze nauki i ludzkiej wiedzy. To dzisiaj uruchomisz wehikuł czasu, nad którym od lat pracujesz w ramach jednego z najtajniejszych projektów w dziejach. Twoje nazwisko trafi do podręczników historii (na te strony o superświetnych gościach, a nie tych złych i strasznych).
Wszyscy są na swoich stanowiskach. Uruchamiasz transformatory, ustawiasz narzędzia we właściwych pozycjach. Pora zaczynać. Start!
Oślepiające światło wypełnia całą halę, czujesz lekki powiew fali uderzeniowej, otwierasz oczy. Już za moment powinieneś zobaczyć portal do przeszłości...Już za moment...
Co się stało? Dlaczego otworzyło się tyle portali na raz?! Dlaczego połykają doktora Fergusona? No dobra, zanim trafisz do tych wszystkich podręczników, trzeba tu trochę posprzątać..."

Co znajduje się w pudełku?

Wysokość pudełka: 11,5 cm

Szerokość pudełka: 18,5
Głębokość pudełka: 4 cm

(UNBOXING)
(KLIKNIJ OBRAZEK)


Zasady gry - jak grać ?

Na samym początku losujemy laboratorium i dobieramy odpowiedni kolor pionka. Każdy gracz otrzymuje 3 karty akcji do dyspozycji.

Rozgrywkę rozpoczynamy na transformatorze w kolorze naszego naukowca.


Układamy karty transformatorów, 5 stosów kart portali oraz karty akcji. Przy pojedynczym transformatorze kładziemy karty portali w taki sposób, aby w każdej talii była 1 karta portalu bazowego z 1 symbolem narzędzia,  2 karty z 2 symbolami narzędzi oraz 1 karta portalu zaawansowanego z 3 narzędziami. 
Tasujemy wszystkie talie przy transformatorach i odsłaniamy pierwszy portal z wierzchu stosu.
Następnie tworzymy stos kart odrzuconych z 5 kart akcji.

Przykładowy rozkład: 

W trakcie trwania gry, nie ma limitu kart w ręce, ale za to na koniec tury, pojedynczy zawodnik musi mieć co najmniej 3 karty. Jeśli tak nie jest, ciągniemy tyle kart, ile nam brakuje do 3.

W pojedynczej turze można wykonać 3 dowolne akcje:


a) Użyć kartę akcji jako narzędzie. Taką kartę kładziemy po prawej stronie naszego laboratorium

Z uzbieranych narzędzi w laboratorium możemy zamknąć konkretny portal, który wskazane narzędzia miał do siebie przypisane.
Każdy portal posiada 1, 2 lub 3 narzędzia, które go zamykają. 

b) Na kartach akcji w prawym dolnym rogu mamy narysowany kosz na śmieci. To oznacza, że możemy wyrzucić pojedynczą kartę, która nam nie odpowiada lub nawet wyrzucić wszystkie 3 karty, które obecnie mamy w ręce.  

c) Możemy wykonać akcję z karty, której kolor ikonki odpowiada kolorowi portalu, na którym obecnie się znajdujemy. Posiadając taką kartę akcji, możemy postąpić następująco:


Stojąc na białym transformatorze, możemy wziąć ze stosu 2 karty akcji.

Stojąc na żółtym transformatorze, możemy włączyć jego specjalną zdolność, która pomaga nam w rozgrywce. 


Stojąc na czerwonym transformatorze, możemy wziąć dowolną kartę ze stosu kart odrzuconych. To taki recykling. Ponowne wykorzystanie.


Stojąc na niebieskim transformatorze, możemy przemieścić się z portalu, na którym obecnie się znajdujemy, na inny dowolny portal.


Stojąc na zielonym transformatorze, możemy w tej chwili zamknąć ten portal, jeśli oczywiście posiadamy już odpowiednie narzędzia w swoim laboratorium, odpowiadające danemu portalowi, przy którym stoimy. Przypomina nam o tym narysowana kłódka.


Każdy portal posiada charakterystyczną dla siebie funkcję:


Uruchamiając biały portal możemy przejrzeć wszystkie karty portali przy białym transformatorze i ułożyć je według odpowiadającej nam kolejności.  Możemy przygotować sobie narzędzia i dzięki temu wiemy, która karta portalu będzie następna w kolejności. 





Uruchamiając żółty portal możemy wziąć 3 karty ze stosu kart akcji, a następnie odrzucić 2 karty spośród wszystkich kart, które trzymamy w ręku. W ten sposób możemy pozbyć się 2 niepotrzebnych kart i być może zyskać karty, które obecnie chcielibyśmy mieć.




Uruchamiając czerwony portal możemy zamienić miejscami dwa dowolne portale. Taka możliwość przyda nam się wtedy, gdy stoimy na czerwonym transformatorze, nie możemy się z niego ruszyć, a mamy już potrzebne narzędzia do zamknięcia portalu, który znajduje się przy innym transformatorze.

Uruchamiając niebieski portal możemy wszystkie odsłonięte portale schować pod spód talii, a w ich miejsce odsłonić inne portale. W ten sposób nowe odsłonięte portale mogą nam bardziej przypasować. 
Ta opcja pomaga nam również w momencie, gdy uzbieraliśmy narzędzia na konkretny portal, którego ktoś nam zamknął, a do obecnych portali nasze pozostałe narzędzia nie pasują.



Uruchamiając zielony portal możemy w swojej turze wykorzystaną przed chwilą kartę, użyć ponownie jako narzędzie. Przyda nam się to wtedy, gdy jedną konkretną kartę chcielibyśmy zarówno zagrać, jak i utworzyć z niej narzędzie. Pasowała nam narysowana na niej akcja, ale również brakuje nam narysowanego na niej narzędzia, który pomoże nam zamknąć portal.




Gracze wykonują kolejno wybrane przez siebie akcje. Rozgrywka przebiega w taki sposób do momentu, aż zamkniemy odpowiednią ilość kart portali przy transformatorach. 

Zwycięstwo - jak wygrać?

Gra dobiega końca, gdy wyczerpią się dwie talie portali przy transformatorach (w przypadku 2 graczy) i 3 talie portali przy 3-4 graczach. To oznacza, że udało nam się opanować sytuację i wystarczająca ilość portali została całkowicie zamknięta. 
Od nas zależy, które portale i w jakiej kolejności będziemy zamykać. Im więcej ich zamkniemy, tym więcej otrzymamy punktów.

Podczas podliczania punktów oprócz sumy za zdobytą wiedzę (punkty w żarówkach)


Bierzemy również pod uwagę symbole portali, które znajdują się w lewym dolnym rogu. Dzięki nim możemy otrzymać dodatkowe punkty.


Podczas układania swoich zebranych kart portali, musimy mieć na uwadze rodzaje ich symboli.

Gdy mamy 5 różnych typów symboli na naszych kartach, dodajemy sobie 9 punktów. 


A gdy udało nam się zebrać 3 karty z tym samym symbolem, to również otrzymujemy dodatkowych 9 punktów.



Odpowiednia ich segregacja jest ważna, ponieważ każdy symbol może być użyty tylko jeden raz.

Za każde niewykorzystane narzędzie znajdujące się w naszym laboratorium na koniec gry, odejmujemy 1 punkt.

W bardzo małym pudełku otrzymujemy dużo dobrej zabawy. Jest to gra, którą można wziąć ze sobą wszędzie, ponieważ dosłownie zmieści nam się w plecaku lub nawet w głębszej kieszeni. Sama byłam zaskoczona, jak małe jest to pudełko, które pomimo swoich niewielkich rozmiarów, potrafi pomieścić wszystkie karty, pionki i instrukcję. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy chcemy mieć powkładane karty do koszulek. Wtedy już troszkę trudniej je wszystkie w pudełku pomieścić. 


Po zaznajomieniu się z regułami gry Multiuniversum, mamy wrażenie, że gra jest bardzo łatwa, ale jak tylko zaczniemy grać, zrozumiemy, że wcale do końca tak nie jest. Musimy troszkę pokombinować, żeby być w odpowiednim czasie na odpowiednim miejscu. Karty nie zawsze będą nam pasowały. Czasami będziemy mieli już wszystkie narzędzia do zamknięcia portalu, ale nie będziemy mogli się poruszyć. Będziemy szukać konkretnej karty, której ikonka w odpowiednim kolorze zamknie nam portal w odpowiednim dla niego kolorze. Będziemy próbowali zrobić cokolwiek, żeby wykorzystać kartę i portal, na którym w danym momencie stoimy.

Ten misz-masz, grafiki oraz ciekawa technika sprawiają, że rozgrywka jest ciekawa i przyjemna. Z tego powodu często będziemy sięgać po Multiuniversum. Zwłaszcza wtedy gdy najdzie nas ochota na szybką rozgrywkę. 

Autor gry: Manuel Correia
Grafiki: Piotr Uzdowski
Gosia





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz