Opis wydawcy:
"Nastał dzień,
w którym zmienisz oblicze nauki i ludzkiej wiedzy. To dzisiaj uruchomisz
wehikuł czasu, nad którym od lat pracujesz w ramach jednego z najtajniejszych
projektów w dziejach. Twoje nazwisko trafi do podręczników historii (na te
strony o superświetnych gościach, a nie tych złych i strasznych).
Wszyscy są na
swoich stanowiskach. Uruchamiasz transformatory, ustawiasz narzędzia we
właściwych pozycjach. Pora zaczynać. Start!
Oślepiające światło
wypełnia całą halę, czujesz lekki powiew fali uderzeniowej, otwierasz oczy. Już
za moment powinieneś zobaczyć portal do przeszłości...Już za moment...
Co się stało?
Dlaczego otworzyło się tyle portali na raz?! Dlaczego połykają doktora
Fergusona? No dobra, zanim trafisz do tych wszystkich podręczników, trzeba tu
trochę posprzątać..."
Multiuniversum to
szybka gra karciana, w której będziemy musieli zamykać portale do różnych
dziwnych światów, za pomocą odpowiednich narzędzi. Uruchamianie kolorowych
transformatorów pomoże nam osiągnąć cel. Zdobytą wiedzę punktujemy we własnym
laboratorium.
Wysokość
pudełka: 11,5 cm
Szerokość pudełka: 18,5
Głębokość
pudełka: 4 cm
(UNBOXING)
Na samym początku
losujemy laboratorium i dobieramy odpowiedni kolor pionka. Każdy gracz
otrzymuje 3 karty akcji do
dyspozycji.
Rozgrywkę
rozpoczynamy na transformatorze w kolorze naszego naukowca.
Układamy karty
transformatorów, 5 stosów kart portali oraz karty akcji. Przy
pojedynczym transformatorze kładziemy karty portali w taki sposób, aby w każdej
talii była 1 karta portalu bazowego z 1 symbolem narzędzia, 2 karty z 2
symbolami narzędzi oraz 1 karta portalu zaawansowanego z 3 narzędziami.
Tasujemy
wszystkie talie przy transformatorach i odsłaniamy pierwszy portal z wierzchu
stosu.
Następnie
tworzymy stos kart odrzuconych z 5 kart
akcji.
Przykładowy rozkład:
W trakcie trwania rozgrywki nie ma limitu kart w ręce, ale na koniec tury pojedynczy zawodnik
musi mieć co najmniej 3 karty. Jeśli tak nie jest, ciągniemy tyle kart, ile nam
brakuje do 3.
W pojedynczej turze można wykonać 3 dowolne akcje:
a) Użyć kartę akcji jako narzędzie. Taką kartę kładziemy po prawej stronie
naszego laboratorium
Z uzbieranych
narzędzi w laboratorium możemy zamknąć konkretny portal, który wskazane
narzędzia miał do siebie przypisane.
Każdy
portal posiada 1, 2 lub 3 narzędzia, które go zamykają.
b) Na kartach akcji w prawym dolnym rogu mamy narysowany kosz na śmieci. To oznacza, że możemy wyrzucić pojedynczą kartę, która nam nie odpowiada lub nawet wyrzucić wszystkie 3 karty, które obecnie mamy na ręce.
c) Możemy wykonać akcję z karty, której kolor ikonki odpowiada kolorowi portalu, na którym obecnie się znajdujemy. Posiadając przykładowo taką kartę akcji, możemy postąpić następująco:
Stojąc
na białym transformatorze,
możemy wziąć ze stosu 2 karty akcji.
Stojąc na żółtym transformatorze, możemy włączyć jego specjalną zdolność, która pomaga nam w rozgrywce.
Stojąc na czerwonym transformatorze, możemy wziąć dowolną kartę ze stosu kart odrzuconych. To taki recykling. Ponowne wykorzystanie jednej z wcześniej odrzuconych kart.
Stojąc na niebieskim transformatorze, możemy przemieścić się z portalu, na którym obecnie się znajdujemy, na inny dowolny portal.
Stojąc na zielonym transformatorze, możemy w tej chwili zamknąć ten portal. Oczywiście musimy posiadać odpowiednie narzędzia w swoim laboratorium, które odpowiadają konkretnemu portalowi, przy którym stoimy. Przypomina nam o tym narysowana kłódka.
Każdy portal posiada charakterystyczną dla siebie funkcję:
Uruchamiając biały
portal możemy przejrzeć wszystkie karty portali przy białym transformatorze i
ułożyć je według odpowiadającej nam kolejności. Możemy przygotować sobie
narzędzia i dzięki temu wiemy, która karta portalu będzie następna w
kolejności.
Uruchamiając żółty
portal możemy wziąć 3 karty ze stosu kart akcji, a następnie odrzucić 2 karty
spośród wszystkich kart, które trzymamy w ręku. W ten sposób możemy pozbyć się
2 niepotrzebnych kart i być może zyskać karty, które obecnie są nam potrzebne.
Uruchamiając
czerwony portal możemy zamienić miejscami dwa dowolne portale. Taka możliwość
przyda nam się wtedy, gdy stoimy na czerwonym transformatorze, nie jesteśmy w stanie się z
niego ruszyć, a mamy już potrzebne narzędzia do zamknięcia portalu, który
znajduje się przy innym transformatorze.
Uruchamiając niebieski portal możemy wszystkie
odsłonięte portale schować pod spód talii, a w ich miejsce odsłonić inne
portale. W ten sposób nowe odsłonięte portale mogą nam bardziej
przypasować.
Ta opcja pomaga również w momencie,
gdy uzbieraliśmy narzędzia na konkretny portal, którego ktoś nam zamknął, a do
obecnych portali nasze pozostałe narzędzia nie pasują.
Uruchamiając
zielony portal możemy w swojej turze wykorzystaną przed chwilą kartę, użyć
ponownie jako narzędzie. Przyda nam się to wtedy, gdy jedną konkretną kartę
chcielibyśmy zarówno zagrać, jak i utworzyć z niej narzędzie. Pasowała nam
narysowana na niej akcja, ale również brakuje nam narysowanego na niej
narzędzia, który pomoże nam zamknąć portal.
Gracze wykonują
kolejno wybrane przez siebie akcje. Rozgrywka przebiega w taki sposób do
momentu, aż zamkniemy odpowiednią ilość kart portali przy
transformatorach.
Gra dobiega końca, gdy wyczerpią się dwie talie portali przy transformatorach
(w przypadku 2 graczy) i 3 talie portali przy 3-4 graczach. To oznacza, że
udało nam się opanować sytuację i wystarczająca ilość portali została
całkowicie zamknięta.
Od nas zależy,
które portale i w jakiej kolejności będziemy zamykać. Im więcej ich zamkniemy,
tym więcej otrzymamy punktów.
Podczas
podliczania punktów oprócz sumy za zdobytą wiedzę (punkty w żarówkach)
Bierzemy również
pod uwagę symbole portali, które znajdują się w lewym dolnym rogu. Dzięki nim
możemy otrzymać dodatkowe punkty.
Podczas układania
swoich zebranych kart portali, musimy mieć na uwadze rodzaje ich symboli.
Gdy mamy 5 różnych typów symboli na naszych kartach, dodajemy sobie 9 punktów.
A gdy udało nam się zebrać 3 karty z tym samym symbolem, to również otrzymujemy
dodatkowych 9 punktów.
Odpowiednia ich
segregacja jest ważna, ponieważ każdy symbol może być użyty tylko jeden raz.
Za każde niewykorzystane narzędzie znajdujące się w naszym laboratorium na koniec gry, odejmujemy 1 punkt.
Multiuniversum jest naprawdę ciekawą grą. W bardzo małym pudełku otrzymujemy dużo dobrej zabawy. Jest to gra, którą można
wziąć ze sobą wszędzie, ponieważ dosłownie zmieści nam się nawet
w głębszej kieszeni. Sama byłam zaskoczona, jak małe jest to pudełko, które
pomimo swoich niewielkich rozmiarów, potrafi pomieścić wszystkie karty, pionki
i instrukcję. Problem pojawia się dopiero wtedy, gdy chcemy mieć powkładane
karty do koszulek. Wtedy już troszkę trudniej je wszystkie w pudełku
pomieścić.
Po zaznajomieniu
się z regułami gry Multiuniversum mamy wrażenie, że gra jest bardzo łatwa, ale
jak tylko zaczniemy grać, zrozumiemy, że wcale do końca tak nie jest. Musimy
troszkę pokombinować, żeby być w odpowiednim czasie na odpowiednim miejscu.
Karty nie zawsze będą nam pasowały. Czasami będziemy mieli już wszystkie
narzędzia do zamknięcia portalu, ale nie będziemy mogli się poruszyć albo nie będziemy mieli karty, która ten portal zamyka. Będziemy
szukać konkretnej karty, której ikonka w odpowiednim kolorze zamknie nam portal
w odpowiednim dla niego kolorze. Będziemy próbowali zrobić cokolwiek, żeby
wykorzystać kartę i portal, na którym w danym momencie stoimy.
Ten misz-masz, grafiki oraz ciekawa technika sprawiają, że rozgrywka jest szybka i przyjemna.
Autor gry: Manuel Correia
Grafiki: Piotr Uzdowski
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz