Autor: Phillippe Kayaerts
Grafika: Miguel Coimbra, Cyrille Daujean
Opis wydawcy:
"Small World jest zabawną i trochę dziwaczną grą o rozwoju cywilizacji, w której 2-5 graczy rywalizuje o kontrolę na mapie, która jest zwyczajnie za mała, aby pomieścić wszystkich chętnych!
Wybierając
odpowiednie połączenie baśniowej rasy i zdolności specjalnej gracze poprzez
podboje powiększają swoje imperia - często kosztem słabszych sąsiadów.
Muszą także wybrać
najlepszy moment, aby porzucić swoją starą cywilizację i czym prędzej kontynuować
marsz do zwycięstwa na czele nowej armii".
"W tym świecie umrzesz ze
śmiechu" - zapewnia nas już sam napis na pudełku. W grze Small world
będziemy podbijać tereny oraz różne rasy, które zamieszkują kolorową krainę.
Wykorzystywać będziemy nasze specjalne, bardzo przydatne zdolności oraz zmysł
strategiczny. Świat jest zbyt mały, żeby pomieścić wszystkie ciekawe nacje i w
grze Small world będziemy mogli się o tym przekonać.
Wysokość pudełka: 29,5 cm
Szerokość pudełka:
29,5
Głębokość pudełka:
7 cm
UNBOXING
W zależności od
ilości graczy biorących udział w rozgrywce, wybieramy odpowiednią planszę dla
2, 3, 4 lub 5 osób.
Na początku
rozdajemy każdemu graczowi 5 monet. Losujemy 5 sztandarów ras oraz 5 odznak
zdolności specjalnej. Te 5 Wylosowanych ras wraz z ich cechami mamy do
dyspozycji i możemy je zakupić.
Z pozostałych sztandarów i odznak tworzymy stos ras, które zostaną wystawione jako następne.
Z pozostałych sztandarów i odznak tworzymy stos ras, które zostaną wystawione jako następne.
Pierwszy zawodnik wybiera rasę, którą chciałby rozpocząć podbój. Jeśli zdecyduje się na pierwszą, otrzymuje ją za darmo. Za kolejne rasy musi zapłacić 1 monetę. Np. Gracz wybrał trzecią w kolejności rasę, a więc musi zapłacić 2 monety (za pierwszą i drugą pominiętą rasę).
Liczby na sztandarze postaci oraz na odznace zdolności specjalnej sugerują nam, ile mamy zabrać żetonów rasy.
5 + 5 = 10. A
więc dysponujemy 10 jednostkami czarodziei.
Specjalną
zdolnością Czarodziei jest to, że zdobywają oni dodatkową monetę zwycięstwa na
koniec tury, za każdy podbity teren z charakterystycznym niebieskim symbolem.
Oprócz tego otrzymują oni umiejętność z odznaki "uduchowione", dzięki czemu gracz może posiadać na mapie dwie wymierające rasy. Podczas gdy w innych przypadkach można mieć tylko jedną wymierającą rasę na mapie, "uduchowione rasy" nigdy nie schodzą z mapy, chyba że w wyniku podboju przeciwnika.
Ważne
jest, aby dobrze zapoznać się z umiejętnościami rasy, którą wybraliśmy do
podboju.
W oznaczonych miejscach na planszy kładziemy żetony "ginących
plemion" rasy neutralnej. A następnie kładziemy żetony gór w miejscach,
gdzie góry występują.
Każdy gracz w
swojej turze musi podbić jak największą ilość terenów. Najlepiej w taki sposób,
żeby otrzymać jak największą ilość punktów. Np. gdy mamy rasę
"bagienną" otrzymujemy dodatkową monetę za każdy podbity bagienny
region. Gdy mamy rasę "leśną" za teren leśny itp.
Aby podbić pusty teren potrzebujemy 2 żetony swojej rasy, natomiast gdy chcemy podbić teren z rasą wymierającą, rasą przeciwnika lub z jakimś dodatkowym żetonem typu: góry, twierdze, legowiska, obozowiska musimy poświęcić 3 żetony rasy.
Czarnoksiężnicy postanowili podbić wzgórza (2 żetony) i las wraz z
pozostawionym obozem (3 żetony)
Gdy już podbijemy
wybrane tereny, możemy przegrupować swoją rasę, czyli zostawić na zajmowanych
terenach po 1 żetonie. Pozostałe żetony rasy można wykorzystać w następnej
rundzie.
Na koniec tury otrzymamy monety zwycięstwa za zajmowane tereny, na których leżą nasze żetony oraz za swoje specjalne zdolności, jeśli je dobrze wykorzystaliśmy.
Podczas podbijania można spróbować podbić teren za pomocą kostki, która przydaje się wtedy, gdy zabraknie nam odpowiedniej ilości żetonów do podbicia terenu.
Jeśli
ilość żetonów i ilość wyrzuconych oczek pozwala nam na podbicie terenu, region
jest nasz.
ZAWSZE MUSIMY MIEĆ CHOCIAŻ 1 ŻETON RASY, ŻEBY PRZYSTĄPIĆ DO PODBOJU.
Po tym jak już wyczerpiemy możliwości swojej rasy, możemy zdecydować się na nową, doprowadzając do wymarcia poprzedniej. Wtedy odwracamy sztandar i odznakę na drugą stronę. Od tego momentu rasa jest nieaktywna.
Z
pól na których leży rasa wymarła, w dalszym ciągu otrzymujemy monety zwycięstwa
do momentu, aż wymarła rasa nie zostanie podbita. Przy rasach wymarłych nie
działają zdolności specjalne.
Gra przebiega w ten sposób aż do samego końca. Podbijamy tereny, przegrupowujemy oddziały, wymieramy, kupujemy nowe rasy, podbijamy. Uwzględniamy swoje możliwości i umiejętności.
Po
każdej rundzie przesuwamy znacznik korony. Gra kończy się, gdy tor rundy zostanie przesunięty
na ostatnie miejsce. Podliczamy monety, które zdobyliśmy
w trakcie całej rozgrywki i osoba, która zdobyła ich najwięcej, wygrywa.
W
grze Small world istotne jest, w którym momencie zdecydujemy się na wymarcie
swojej aktywnej rasy. Musimy wymrzeć w odpowiednim momencie, żeby nam się to
opłacało. Gdy dojdziemy do wniosku, że z obecnie posiadanej rasy nie jesteśmy w
stanie już nic zyskać, możemy zdecydować się na jej wymarcie i kupić sobie
następną. Kolejna rasa będzie miała nowe zdolności i nowe możliwości. Dzięki
temu podbijemy kolejne tereny i odzyskamy te utracone. Przy okazji
zniszczymy rasy przeciwnika i zarobimy monety.
Gra cieszy oko, a na dodatek nie jest trudna do opanowania. To sprawia, że gra się przyjemnie i płynnie, a Small world przyjmie się zarówno w gronie młodszym jak i starszym. Przy graczach początkujących jak i przy tych zaawansowanych.
Do Wyboru mamy różne postacie. Od zwykłych ludzi po postacie z fantasy takie jak krasnoludy, niziołki, elfy, które w bajeczny sposób zostały przedstawione.
Grafiki, wykonanie planszy i żetonów zadowala, a na wysoką ocenę zasługuje również wypraska, która bez problemu porządkuje i mieści nam wszystkie elementy gry. Dla mnie dobra wypraska w grze zawsze jest dużym plusem.
Do gry Smallworld powstało dużo dodatków. To oznacza, że gra sama w sobie ma potencjał i da się z niej jeszcze dużo wykrzesać.
Na początku obawiałam się, że gra będzie polegała tylko na bezmyślnym kładzeniu żetonów i liczeniu punktów. Na szczęście aż tak źle nie jest.
Mimo, że technika jest prosta i schematyczna, gra tak szybko się nie znudzi, ponieważ ilość ras i ich cechy specjalne urozmaicają rozgrywkę, która za każdym razem będzie troszkę inna. Za każdym razem losujemy inny zestaw ras i cech, a podbój terenów zawsze będzie przebiegał w inny sposób.
Szybka, prosta i ładna gra.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz